Auckland

Tweede reis door het Nieuw-Zeelandse noordereiland

Na een eerste rondreis doorheen het noordereiland, 2 jaar geleden met oma en opa, was het deze keer de beurt aan moeke en vake.

Na een vlucht met Air Tahiti Nui van Papeete naar Auckland, was het de beurt aan een Jetstar A320 om ons naar Wellington, de politieke hoofdstad van Nieuw-Zeeland, te brengen.

WELLINGTON

We pikten onze mini-van op bij Europcar en reden naar ons appartementje in Kilbirnie, tussen de luchthaven en het centrum van Wellington. Dag één zat er op, want intussen was het 21u voorbij.

De dag nadien, na een eerste stop in enkele winkels voor winterkledij (het was kouder dan we gedacht hadden), kon een bezoek aan het lokale Belgian Beer Café "Leuven" niet ontbreken voor een frisse Hoegaarden en typisch Belgische gerechten.

Leuven in Wellington

Volgende stap in deze dag-trip : de Wellington Cable Car. Deze kabeltram uit 1902 is een toeristische attractie omdat de 2 kabeltreinen elkaars contragewicht zijn en toch maar op één spoor rijden met in het midden een passeermogelijkheid.
Boven heb je een mooi zicht op het centrum van Wellington.

Wellington Cable Car

Laatste stop vandaag: Te Papa ("de plek van schatten van het land"), het nationaal museum van Nieuw-Zeeland.
Dit indrukwekkende museum (gratis inkom) is in hoofdzaak gewijd aan de rijke geschiedenis, cultuur en natuur van Nieuw-Zeeland.

Te Papa museum

De dag nadien stond ons een 400 km rit te wachten van Wellington naar Napier.

NAPIER

Napier is de hoofdstad van de regio Hawke's Bay, de bekendste wijnstreek uit Nieuw-Zeeland en ook bekend om zijn art deco-architectuur. Ons luxe appartement voor de volgende 2 nachten was ditmaal in West Quay, met zicht op de haven.

Maar eerst zou er wijn gedronken worden... van 's morgens vroeg al gingen we op "wijnproeverij" bij o.a. Church Road en Mission Estate Winery, de oudste wijnboer van Nieuw-Zeeland.

Church Road Winery

Mission Estate Winery

In de namiddag konden de kinderen zich dan wat gaan uitleven in de speeltuin en het National Aquarium aan de kust.

Hawkes Bay

Morgen staat er ons opnieuw een lange rit te wachten... via Taupo naar Rotorua.

LAKE TAUPO

Het Taupo-meer in het centrum van het noordeiland, ligt in vulkanisch gebied, is 600km2 groot en ligt op 350m boven de zeespiegel. Met al de watersporten die er voorzien zijn en sneeuw op de achterliggende bergen, de ideale plek om een weekendje uit te rusten, te wandelen,... Helaas hebben we een strikte planning en dus blijft ons blitsbezoek beperkt tot middageten, de Huka Falls en de Lilliput Farm.

ROTORUA

Van zodra je Rotorua binnenrijdt ruik je onmiddellijk de doordringende zwavellucht (rotte eieren) door de geothermische activiteit van deze streek. De volgende 2 nachten verblijven we in Quest Apartments.

Een combinatie van Maori cultuur en warm waterbronnen vind je in Te Puia.

Na de middag kon een bezoek aan de Agrodome met een schapenshow en een bezoek aan de boerderij niet ontbreken.

Agrodome

Op aanraden van het toeristisch bureau zijn we de dag erna naar Whitianga gereden, in het noordoosten van het Coromandel schiereiland, voor 2 nachten in het Crow's Nest.

WHITIANGA & COROMANDEL

Na een ochtend strand wandeling (New Chums Beach) met natte broek tot gevolg, was het tijd voor een bezoek aan de traintjes van Driving Creek Railway.

Strandwandeling

Op terugweg zijn we dan nog via de 309 Road gepasseerd langs The Waterworks en de Hot Water Beach, waar je tijdens het eb je eigen privé jacuzzi kan maken met zand. Het water wordt lokaal opgewarmd door de thermische activiteit van ondergrond.

Hot Water Beach

De dag erna reden we dan richting Auckland... het einde van de vakantie naderde.

AUCKLAND

In Auckland sliepen we nog één nacht in de Chifley Suites alvorens terug te vliegen naar Tahiti.
Op de agenda in Auckland: de meer dan 300 meter hoge Sky Tower en avondeten in het Belgian Beer Café "De Fontein" in Mission Bay.

Auckland Sky Tower

Belgian Beer Café De Fontein, Auckland, NZ

De vakantie was voorbij... Enfin, dat dachten we. Tot bleek dat er maar 4 plaatsen meer waren in het vliegtuig!
Moeke, Vake en de kinderen zijn dan vertrokken en Kristel en ik zijn nog enkele dagen langer gebleven.... "En Amoureux" ;-)

Op 't onverwacht hebben we nog even met Maarten Van Laere, in transit richting België na een beurs in Nouméa, kunnen afspreken o.a. in de Occidental.

Belgian Beer Café "Occidental", Auckland

Twee gezagvoerders in Auckland

Vandaag op de agenda: Papeete->Auckland (6u10) en erna de terugvlucht. Auckland->Papeete (4u10).
Op de luchthaven van Auckland (NZAA/AKL) had ik met Patrick Pfeifer afgesproken, die net geland was van Brisbane!

Jan en Patrick in A340

Patrick (Amerikaan) is een collega boordcommandant (op B737 bij Qantas) die ik in 1993 leren kennen heb op de vliegschool in Scottsdale, Arizona. Zijn vrouw Jenny is Nieuw-Zeelandse en ze hebben 2 kinderen.

Op vakantie bij de Kiwi's in Nieuw-Zeeland

Rita & Pierre waren een dag eerder al vertrokken met Air New Zealand vanuit Tahiti richting Auckland. Zaterdagochtend was het onze beurt (met Air Tahiti Nui)... voor een weekje "vakantie" in het noordereiland van Nieuw-Zeeland.

DAG 1: AUCKLAND

Na aankomst ('s morgens), huurauto oppikken bij Hertz (via Walter Mensaert) en dan richting hotel waar oma en opa ons opwachtten.
's Middags konden we moeilijk anders dan in The Occidental, het Belgian Beer Café op Vulcan Lane, gaan eten. En daarna was het snel nog wat warme kledij gaan kopen voor de kinderen want 15°C is toch zeer fris voor hen/ons...

DAG 2 & 3: ROTORUA & WAI-O-TAPU

Na een korte stop bij mede-blogster Nathalie Koopman en een 3 uur durende reis in de auto, waren we dan eindelijk in de stad Rotorua ("geiserland"). Je ziet en riekt onmiddellijk de geothermische activiteit van dit gebied in de vorm van hete bronnen die een doordringende zwavellucht (rotte eieren) verspreiden.

Volgende dag hadden we een druk programma.. 's morgens (10u15) langs de Lady Knoxgeiser in Wai-O-Tapu, om 13u naar de Agrodome voor een rondleiding en schapenshow op de boerderij.

's Avonds was er een Moari-spektakel voorzien in 't hotel.

DAG 4: OTOROHANGA & WAITOMO

Voor het vertrek nog snel even langs de Rotorua Gondola en Skyline Luge (een soort van bobslee track) voor wat 'amusement'.

Daarna was het met de auto richting het Kiwi-huis in Otorohanga en vervolgens de Waitomo gloeiworm grotten. Voor het Black Water Rafting was het nét iets te fris (10°C) voor ons... ;-)

Tegen de avond nog snel richting Hamilton op zoek naar een hotel...

DAG 5: HAMILTON

Vandaag was het 'rustdag'... In de voormiddag langs de Hamilton Zoo.
's Middags gegeten in Le Dôme, een ander Belgian Beer Café in Nieuw-Zeeland.
In de namiddag enkele winkeltjes bezocht in en rond Victoria Street & Centre Place.

DAG 6 & 7: AUCKLAND

Vandaag moesten oma & opa al terug vertrekken met Air New Zealand. Wij zijn nog een extra dag gebleven, en bij Patrick & Jenny Pfeifer op Waiheke eiland op bezoek geweest.

Morgen vertrekken ook wij weer richting Tahiti, en dan landen we weer vóór dat we opgestegen zijn (in lokale tijd)...

Hiking in Auckland

Gisteren op excursie geweest in Auckland, NZ met Sylvia Bechza (PNC), Patrick Pfeifer, zijn moeder en stiefvader (Jim "Goldsteen"). Deze laatsten wonen in Spanje en zijn hier enkele weken op verlof.

We zijn gaan "hiken" (wandelen) in het Waitakere park (Auckland City Walk) ten westen van Auckland.

's Middags zijn we gaan eten in BeesOnline, waar men bijen kweekt en allerlei honing produkten maakt en verkoopt.

Tot slot zijn we nog even langs het 60km zwarte strand van Muriwai geweest.

Moest het iets beter weer zijn, is dit wel dé spot om een namiddagje te relaxen (BBQ, beachvolley) op amper 1 uurtje rijden van Auckland. Next time...

Auckland (deel 2)

Vrijdagnamiddag zouden Carl en Els terug richting België vertrekken. Dus bleef er nog even tijd om snel langs de Ellerslie International Flower Show te gaan.
Alleen... zijn we wegens tijdsgebrek (verkeerd gereden, verkeerd aangeduid, verkeerd geparkeerd, nog een bus te nemen, edm.) niet veel verder dan de ingang geraakt.

Ellerslie International Flower Show

Dan maar op tijd naar de luchthaven (via Kuala Lumpur met Malaysia Airlines naar London), om rustig nog iets te eten en afscheid te nemen.

Sara wou absoluut toch naar de bloemen gaan kijken, en dus zijn we in de namiddag (onder ons) er nog naartoe geweest. Bloemen hebben we wel niet veel gezien, het waren vooral kraampjes die vanalles voor de tuin verkochten.

Het was leuk wandelen in de Botanische tuinen van Manurewa, Auckland.

Zaterdag zijn we even langs onze vrienden Jenny & Patrick Pfeifer geweest op Waihiki eiland, 35 minuutjes met een Fuller-ferry vanuit Auckland. Vermits het de ganse dag regende, hebben we samen iets gegeten en zijn we in hun nieuw huis gebleven.

Patrick (Amerikaan) is een collega piloot (B737 bij Qantas) die ik in 1993 leren kennen heb op de vliegschool in Scottsdale, Arizona. Zijn (zwangere) vrouw Jenny is van Nieuw-Zeeland.

Vroeger woonden zij in Aspen, Colorado, waar we ook enkele keren op bezoek geweest zijn... om te gaan skiën natuurlijk. Trouwens... de grootvader van Patrick, Friedl Pfeifer, oorsponkelijk van St. Anton (Oostenrijk, Tirol), lag na WOII aan de basis van het ganse ski-gebeuren in Aspen!

Auckland (deel 1)

Van Vancouver via Los Angeles naar Auckland (Nieuw-Zeeland) met Qantas vlucht QF26. Kristel was daar enkele dagen eerder al toegekomen met de kinderen (vanuit Papeete). En naast shopping waren zij al langs de Aukland Zoo geweest.

Bedoeling was de laatste 2 dagen (15-17/11) van de huwelijksreis van Carl en Els samen door te brengen in Auckland City.
Bij aankomst in het Langham hotel was hun kamer nog niet klaar, dus zijn we al maar wat gaan rondwandelen en gaan eten in The Occidental, het Belgian Beer Café in Vulcan Lane.

Na de middag: het 194m hoge observatory deck van de SkyTower, Victoria Park Market, Ponsonby en natuurlijk een dessertje in het andere Belgian Beer Café The Ponsonby!

Donderdag zouden we een auto huren en naar SheepWorld gaan.
Na een valse bommelding in de buurt van Europcar, waar we de huurauto moesten oppikken, zijn we uiteindelijk dan toch in Sheepworld geraakt. De show van 14u hadden we gemist, maar een privé en live demonstratie van het voederen van lammeren, maakt de dag goed...

Als afsluiter vandaag reden we langs Mission Bay, waar er net een zwemwedstrijd startte en we aten in het 3de Belgian Beer Café in Auckland: De Fontein.