reizen

Podcast interview met Lode Roels

De naam Lode Roels klikt u wellicht bekend in de oren? Hij was jarenlang vliegende reporter en (radio)presenator bij de openbare omroep, maar emigreerde met zijn familie in 2011 naar Canada.

Lode is intussen ook een fervent blogger, reiziger en (privé)piloot, en dankzij het podcasten (online audiouitzending) blijft hij 'radio' maken! De ideale mix dus voor een leuk podcast interview met mij over Sabena, Tahiti, Dubai, vliegen, reizen en onze expat ervaringen.

Hieronder te beluisteren, of via de podcast blog-website van Lode.

Olifanten, giraffen, krokodillen en schildpadden in Nairobi

Dag 1 van onze 3-daagse mini-safari in en rond Nairobi (Kenia) begon bij het olifanten weeshuis (Sheldrick Trust Orphans Project).

's Middags konden we genieten van het bekende/beruchte restaurant Carnivore waar je kan genieten van tientallen soorten vlees op de grill.

Na de middag hielden we eerst halt aan het Giraffe Center, waar de we de giraffen konden voeden...

.... en daarna krokodillen en schildpadden bezoeken (en eten geven) in de Mamba Village.

Er was zelfs een cameleon die ons even goeiendag kwam zeggen! ;-)

Na deze eerste vermoeiende dag trokken we terug richting ons (luxe)design-hotel Tribe voor avondeten en een goede nachtrust.

Dode zee en Amman in Jordanië (dag 3)

Laatste dag van onze korte trip naar Jordanië.... Na Petra was het tijd om terug te rijden richting Amman, de hoofdstad, maar eerst even langs de Dode Zee, de natuurlijke grens tussen Jordanië en Israël.

De Dode Zee is het laagst gelegen meer ter wereld nl. 427 meter onder de zeespiegel! Met een concentratie zout van 34% is het ook het meest gezoute meer te wereld.

De naam "Dode Zee" komt doordat er geen (direct zichtbare) leven mogelijk is door al dat zout (en de mineralen). Ook kopje onder gaan is onmogelijk door de zout concentratie. Je blijft gewoon drijven op het water. Geweldig!

Een gezond modderbad in het Oh Beach Resort konden we natuurlijk niet laten schieten.

Onze huid was gevoelig zachter ;-)

Na lunch was het tijd om de reis verder te zetten richting de Citadel van Amman en het Romeinse amfitheater.

Op de Citadel vinden we o.a. de Umayyad Moskee terug, een Byzantijnse kerk en de Tempel van Hercules, die werd gebouwd door de Romeinse keizer Marcus Aurelius.

Na een nachtje in Amman, was het tijd om 'onze' Emirates Boeing B777 terug richting Dubai te nemen.

Ganse dag Petra bezoeken (dag 2)

Petra bezoeken doe je het best vóór de massa, en dus werden we al vroeg in de ochtend opgewacht door Ogla, onze lokale gids.

Petra is één van de 7 (nieuwe) wereldwonderen en stond dus al heel lang op onze "bucket list". Nog 3 te gaan...Cristo Redentor (Rio de Janeiro), Machu Picchu (Peru) en Taj Mahal (Indië).

Petra ('rots') was de Griekse naam van de hoofdstad van de Nabateeërs en is gelegen in het huidige Jordanië. De stad is gelegen in een kloof in de heuvels en is gedeeltelijk uit de rotsen uitgehakt, deels gebouwd.

Dankzij haar strategisch gunstige ligging aan het kruispunt van karavaanroutes, die Egypte met Syrië en Zuid-Arabië met de Middellandse Zee verbonden, was de stad van de 3e tot de 5e eeuw n.Chr. een belangrijke handelsstad.
De bloeitijd van de stad is te danken aan de handelsroute voor wierook vanuit Jemen, 1600 km zuidelijker gelegen, naar Perzië, Syrië en de Griekse en Romeinse rijken.

De Zwitser Jean Louis Burckhardt, vermomd als Indiase handelaar, herontdekte Petra pas in 1812 voor de westerse wereld. De stad was inmiddels tot een ruïne verworden.

Vandaag mochten wij de "Roze City" gaan ontdekken en bezoeken...

Het Petra Moon Hotel ligt vlak aan de ingang van het archeologische 'park' dus dat was wel heel handig. De kinderen mochten van onze gids de eerste kilometer van het traject al op een paard zitten... hun dag kon al niet meer stuk! ;-)

Daarna ging het te voet verder en begon een geweldige "ontdekkingstocht" doorheen de kloven in de rosten (The Siq).

Tot we uiteindelijk, door de Siq, The Treasury (Al Khazneh of schatkamer in het Arabisch) bereikten... dé bekendste 'tempel' van Petra!

Net zoals de meeste omliggende gebouwen in deze stad, werd deze structuur uitgehouwen uit een zandstenen rotswand.
Het gebouw, dat dient als graftempel, werd gebouwd rond 85 v.Chr. waarschijnlijk in opdracht van koning Aretas III van de Nabateeërs. De voorgevel, uitgevoerd in Korinthische stijl, is 40 meter hoog en 25 meter breed.

In de ronde "urne" bovenaan de top van The Treasury zou, volgens de legende, een schat bewaard gebleven zijn vanwaar de naam "schatkamer".

Ideaal voor enkele mooie foto's!

Al Khazneh, Petra

De schatkamer van Petra - The Treasury

The Treasury of Petra in Jordan

Vervolgens kon Roos mee op een kameel richting amphitheater (ook compleet uit rotsen gehouwen trouwens), de Royal Tombs, de Great Temple, The Colonnaded Street, etc.

Het laatste stuk van Petra is een (fysisch) zware, en soms moeilijke, klim (met meer dan 800 uit de steven gehouwen trappen) tot aan The Monastery. Oma en de kinderen zagen dit niet zetten en bleven beneden wachten.

Klim naar The Monastery

Na bijna een uur wandelen bereikten we eindelijk de top. De inspanning werd beloond...

The Monastery is Petra's grootste monument en dateert van de 1st eeuw BC.

The Monastery in Petra

The Monastery (Petra)

Een mooi schouwspel over de woestijn en de bergen krijg je ter plaatse vanuit de lokale "winkel" The Top of The World ;-)

Een vermoeiende terugtocht van een uur wachtte ons op...
Na de lunch kozen Sara en oma voor de ezel-met-kar optie voor de weg terug richting hotel ;-)

Een "zware" dag, maar absoluut de moeite waard!!

Sinds 1985 is Petra officieel beschermd als UNESCO Werelderfgoed!

Petra is ook het decor voor heel wat (Hollywood) films zoals Indiana Jones and the Last Crusade, Arabian Nights, Passion in the Desert, Mortal Kombat: Annihilation, Sinbad and the Eye of the Tiger en Transformers: Revenge of the Fallen.

Jordan from the Air :

Bezoek Jordanië (dag 1)

Na een 3 uur durende vlucht met Emirates tussen Dubai en Amman, de hoofdstad van Jordanië, werden we op de luchthaven opgewacht door onze eerste chauffeur en gids.

Emirates B777 vlucht in business class

Eerste stop : Madaba, met een bezoek aan de Byzantijnse (vloer) mozaïek van het Heilig Land uit de 6de eeuw.

Madaba mozaïek

Volgende stop : Mount Nebo, waar Mozes, vóór hij stierf, uitkeek over het Beloofde Land, nadat hij zijn volk veertig jaar lang door de wildernis had geleid (uittocht uit Egypte). Deze plaats is van betekenis zowel voor joden als christenen als moslims.

Madaba

Vanop de Nebo berg heb je zicht op het Beloofde Land (Israël).

Tenslotte bezochten we nog een werkplaats waar nog artisanaal mozaïeken werden gemaakt!

Mt Nebo

Na de lunch reden we naar het zuiden voor een bezoek aan het Ash Shawbak Montreal kasteel van de kruisvaarders (uit de 12de eeuw).

Na een korte (herhalings)cursus Arabisch-voor-beginners, was het tijd voor onze laatste stop...

"Little Petra" oftewel Al Barid is de 'voorstad' van het grote(re) Petra, maar was zeker ook de moeite waard om een bezoekje te brengen (nog net voor de zonsondergang).

Little Petra

Morgen brengen we een ganse dag door in Petra!
Eerst wat rusten in het Petra Moon Hotel!

Tweede reis door het Nieuw-Zeelandse noordereiland

Na een eerste rondreis doorheen het noordereiland, 2 jaar geleden met oma en opa, was het deze keer de beurt aan moeke en vake.

Na een vlucht met Air Tahiti Nui van Papeete naar Auckland, was het de beurt aan een Jetstar A320 om ons naar Wellington, de politieke hoofdstad van Nieuw-Zeeland, te brengen.

WELLINGTON

We pikten onze mini-van op bij Europcar en reden naar ons appartementje in Kilbirnie, tussen de luchthaven en het centrum van Wellington. Dag één zat er op, want intussen was het 21u voorbij.

De dag nadien, na een eerste stop in enkele winkels voor winterkledij (het was kouder dan we gedacht hadden), kon een bezoek aan het lokale Belgian Beer Café "Leuven" niet ontbreken voor een frisse Hoegaarden en typisch Belgische gerechten.

Leuven in Wellington

Volgende stap in deze dag-trip : de Wellington Cable Car. Deze kabeltram uit 1902 is een toeristische attractie omdat de 2 kabeltreinen elkaars contragewicht zijn en toch maar op één spoor rijden met in het midden een passeermogelijkheid.
Boven heb je een mooi zicht op het centrum van Wellington.

Wellington Cable Car

Laatste stop vandaag: Te Papa ("de plek van schatten van het land"), het nationaal museum van Nieuw-Zeeland.
Dit indrukwekkende museum (gratis inkom) is in hoofdzaak gewijd aan de rijke geschiedenis, cultuur en natuur van Nieuw-Zeeland.

Te Papa museum

De dag nadien stond ons een 400 km rit te wachten van Wellington naar Napier.

NAPIER

Napier is de hoofdstad van de regio Hawke's Bay, de bekendste wijnstreek uit Nieuw-Zeeland en ook bekend om zijn art deco-architectuur. Ons luxe appartement voor de volgende 2 nachten was ditmaal in West Quay, met zicht op de haven.

Maar eerst zou er wijn gedronken worden... van 's morgens vroeg al gingen we op "wijnproeverij" bij o.a. Church Road en Mission Estate Winery, de oudste wijnboer van Nieuw-Zeeland.

Church Road Winery

Mission Estate Winery

In de namiddag konden de kinderen zich dan wat gaan uitleven in de speeltuin en het National Aquarium aan de kust.

Hawkes Bay

Morgen staat er ons opnieuw een lange rit te wachten... via Taupo naar Rotorua.

LAKE TAUPO

Het Taupo-meer in het centrum van het noordeiland, ligt in vulkanisch gebied, is 600km2 groot en ligt op 350m boven de zeespiegel. Met al de watersporten die er voorzien zijn en sneeuw op de achterliggende bergen, de ideale plek om een weekendje uit te rusten, te wandelen,... Helaas hebben we een strikte planning en dus blijft ons blitsbezoek beperkt tot middageten, de Huka Falls en de Lilliput Farm.

ROTORUA

Van zodra je Rotorua binnenrijdt ruik je onmiddellijk de doordringende zwavellucht (rotte eieren) door de geothermische activiteit van deze streek. De volgende 2 nachten verblijven we in Quest Apartments.

Een combinatie van Maori cultuur en warm waterbronnen vind je in Te Puia.

Na de middag kon een bezoek aan de Agrodome met een schapenshow en een bezoek aan de boerderij niet ontbreken.

Agrodome

Op aanraden van het toeristisch bureau zijn we de dag erna naar Whitianga gereden, in het noordoosten van het Coromandel schiereiland, voor 2 nachten in het Crow's Nest.

WHITIANGA & COROMANDEL

Na een ochtend strand wandeling (New Chums Beach) met natte broek tot gevolg, was het tijd voor een bezoek aan de traintjes van Driving Creek Railway.

Strandwandeling

Op terugweg zijn we dan nog via de 309 Road gepasseerd langs The Waterworks en de Hot Water Beach, waar je tijdens het eb je eigen privé jacuzzi kan maken met zand. Het water wordt lokaal opgewarmd door de thermische activiteit van ondergrond.

Hot Water Beach

De dag erna reden we dan richting Auckland... het einde van de vakantie naderde.

AUCKLAND

In Auckland sliepen we nog één nacht in de Chifley Suites alvorens terug te vliegen naar Tahiti.
Op de agenda in Auckland: de meer dan 300 meter hoge Sky Tower en avondeten in het Belgian Beer Café "De Fontein" in Mission Bay.

Auckland Sky Tower

Belgian Beer Café De Fontein, Auckland, NZ

De vakantie was voorbij... Enfin, dat dachten we. Tot bleek dat er maar 4 plaatsen meer waren in het vliegtuig!
Moeke, Vake en de kinderen zijn dan vertrokken en Kristel en ik zijn nog enkele dagen langer gebleven.... "En Amoureux" ;-)

Op 't onverwacht hebben we nog even met Maarten Van Laere, in transit richting België na een beurs in Nouméa, kunnen afspreken o.a. in de Occidental.

Belgian Beer Café "Occidental", Auckland

Reportageploeg Vlaanderen Vakantieland op bezoek

Vandaag (net op mijn verjaardag dan nog) kregen we een filmploeg van Vlaanderen Vakantieland (één) over vloer.

Op uitnodiging van Tahiti Tourisme komen ze gedurende 2 weken draaien in Frans-Polynesië (Tahiti, Moorea, Markiezen en Bora Bora), op zoek naar het exotische, de romantiek, het paradijs, Gaugin, Brel,...

En na wat zoekwerk zijn ze (toevallig) op onze blog terecht gekomen, vandaar deze ontmoeting.
Eerst thuis, en daarna met het lokale openbaar vervoer (de 'truck')...

Vlaanderen Vakantieland In Tahiti

...richting Place Vaete in Papeete voor de lokale 'frietkotten' (roulottes).

(Op de foto (rechts): camerman Nico Surings, reporter Vincent Verelst en geluidsvrouw Annelore Samyn)

Eind dit jaar wordt alles uitgezonden in 3 reeksen van 15 minuten.