Bezoek Tsukiji vismarkt in Tokyo

Gisteren aangekomen in Narita, Tokyo, Japan...

(soms zijn we ook serieus in de cockpit ;-)

... en naar al oude gewoonte was het avondcircuit al lang bekend: Apero in de Flyers Lounge, eten bij Hero's Grill en daarna nog ene drinken bij Vincent in de Jet Lag Club!

(Stephane Hellouin, Nathalie Delaunay, Jan en Stephan Turquem)

Vandaag echter moesten we (enkel de 3 piloten wilden mee) om 04u50 in downtown Tokyo zijn! Via via hadden we nl. een afspraak met ene Kenneth Banwell die ons een rondleiding zou geven op de Tijuki Fish Market!
I.p.v. de nacht ervoor door te brengen in Tokyo, hadden we besloten om in het hotel te blijven in Narita en 's morgensvroeg om 03u30 een taxi te nemen. De taxi-trip zou een uur duren en gedeeld door 3 zou dit ongeveer even duur uitkomen als een kamer te huren in de buurt van de vismarkt.

De Tijuki vismarkt is de grootste vismarkt (groothandel) ter wereld! Een echte 'stad' op zich:

• Tegen de 60.000 mensen (!) werken hier op en rond de markt (verkopers, verdelers, leveranciers,...)
  • Meer dan 400 verschillende soorten vis worden verhandeld, gaande van kleine sardientjes tot 300kg zware tonijn.
  • 2000 ton vis passeert hier elke dag! Er hangt dan ook nauwelijks een visgeur. Alles is vers en wordt snel verwerkt.

"Organised chaos" (georganiseerde chaos) was het eerste wat Ken ons zei over de vismarkt en eigenlijk konden we hem op dat moment geen ongelijk geven... Tientallen soort brommer/mini-pickups banen zich een weg doorheen het volk, kris-kras door elkaar.

Onze rondleiding startte bij de enorme, diepgevroren tonijnen (aan -70°C!) die werden klaargemaakt en genummerd om te verkopen en vervolgens grondig werden nagekeken door verkopers en potentiële kopers/bieders.

Om stipt 05u30 's morgens start dan het bied-proces en amper enkele minuten later is alles (op papier) van eigenaar gewisseld (lees: verkocht).

Om 6u staan we al op de eigenlijke vismarkt waar de verschillende honderden standhouders hun net aangekochte vis verwerken en te koop aanbieden (aan grootwarenhuizen, restaurants, hotels, edm.)

Een uurtje later zit onze rondleiding er al op...

... en hebben we Sushi (rauwe vis met rijst) als ontbijt! Mmmm...

De terugvlucht naar Tahiti, over Osaka Kansai, verliep vlekkeloos maar het blijft een vermoeiende trip.

Hier het verslag van Stephan Turquem.

Reactie toevoegen

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.