Vake

Sheikh Zayed Grand Mosque in Abu Dhabi

Een bezoek aan de Sheikh Zayed Grand Mosque in Abu Dhabi levert altijd spectaculaire beelden op.

Deze moskee is de grootste van de regio, biedt plaats aan meer dan 40.000 moskeegangers en werd in 2007 (deels) gebouwd door de Belgische firma Besix. Je vindt er ook het grootste tapijt ter wereld (uit Iran) met een oppervlakte van 5627 m²! Het gewicht van het tapijt bedraagt 47 ton, waarvan 35 ton wol en 12 ton katoen. Er zitten circa 2.268.000.000 knopen in het tapijt. De moskee herbergt ook de grootste kroonluchter met een diameter van 10 meter en een hoogte van 15 meter.

Grand Mosque Abu Dhabi

Safari in National Park van Nairobi

De dag begon vroeg, fris en druilerig maar dat kon de pret tijdens deze mini-safari ("in the wild") in het Nairobi Narional Park niet bederven.

Entrance of the NANP

Wat hebben we allemaal gezien? Een leeuwin, hopen zebra's en antilopen, een buffel, struisvogels, enkele giraffen, aapjes en gieren.

Avondeten deden we in het lekkere Artcaffé aan The Village Market, vlak naast ons Tribe hotel.

Dag 2 in Nairobi

Dag 2 begon met een rit door de sloppenwijk van Nairobi, gevolgd door een bezoek aan de Kazuri Beads Factory, waar deze juwelen met de hand worden gemaakt.

Kazuri Nairobi

Na het middageten in de Aero Club of East Africa, stond een uitgebreide wandeling in het Karura Forest op het programma.

Karura Forest Reserve Nairobi

Bij aankomst in het Tribe hotel stond ons een kleine verrassing te wachten voor onze 13de huwelijksverjaardag! ;-)

Santé!

Olifanten, giraffen, krokodillen en schildpadden in Nairobi

Dag 1 van onze 3-daagse mini-safari in en rond Nairobi (Kenia) begon bij het olifanten weeshuis (Sheldrick Trust Orphans Project).

's Middags konden we genieten van het bekende/beruchte restaurant Carnivore waar je kan genieten van tientallen soorten vlees op de grill.

Na de middag hielden we eerst halt aan het Giraffe Center, waar de we de giraffen konden voeden...

.... en daarna krokodillen en schildpadden bezoeken (en eten geven) in de Mamba Village.

Er was zelfs een cameleon die ons even goeiendag kwam zeggen! ;-)

Na deze eerste vermoeiende dag trokken we terug richting ons (luxe)design-hotel Tribe voor avondeten en een goede nachtrust.

Tweede reis door het Nieuw-Zeelandse noordereiland

Na een eerste rondreis doorheen het noordereiland, 2 jaar geleden met oma en opa, was het deze keer de beurt aan moeke en vake.

Na een vlucht met Air Tahiti Nui van Papeete naar Auckland, was het de beurt aan een Jetstar A320 om ons naar Wellington, de politieke hoofdstad van Nieuw-Zeeland, te brengen.

WELLINGTON

We pikten onze mini-van op bij Europcar en reden naar ons appartementje in Kilbirnie, tussen de luchthaven en het centrum van Wellington. Dag één zat er op, want intussen was het 21u voorbij.

De dag nadien, na een eerste stop in enkele winkels voor winterkledij (het was kouder dan we gedacht hadden), kon een bezoek aan het lokale Belgian Beer Café "Leuven" niet ontbreken voor een frisse Hoegaarden en typisch Belgische gerechten.

Leuven in Wellington

Volgende stap in deze dag-trip : de Wellington Cable Car. Deze kabeltram uit 1902 is een toeristische attractie omdat de 2 kabeltreinen elkaars contragewicht zijn en toch maar op één spoor rijden met in het midden een passeermogelijkheid.
Boven heb je een mooi zicht op het centrum van Wellington.

Wellington Cable Car

Laatste stop vandaag: Te Papa ("de plek van schatten van het land"), het nationaal museum van Nieuw-Zeeland.
Dit indrukwekkende museum (gratis inkom) is in hoofdzaak gewijd aan de rijke geschiedenis, cultuur en natuur van Nieuw-Zeeland.

Te Papa museum

De dag nadien stond ons een 400 km rit te wachten van Wellington naar Napier.

NAPIER

Napier is de hoofdstad van de regio Hawke's Bay, de bekendste wijnstreek uit Nieuw-Zeeland en ook bekend om zijn art deco-architectuur. Ons luxe appartement voor de volgende 2 nachten was ditmaal in West Quay, met zicht op de haven.

Maar eerst zou er wijn gedronken worden... van 's morgens vroeg al gingen we op "wijnproeverij" bij o.a. Church Road en Mission Estate Winery, de oudste wijnboer van Nieuw-Zeeland.

Church Road Winery

Mission Estate Winery

In de namiddag konden de kinderen zich dan wat gaan uitleven in de speeltuin en het National Aquarium aan de kust.

Hawkes Bay

Morgen staat er ons opnieuw een lange rit te wachten... via Taupo naar Rotorua.

LAKE TAUPO

Het Taupo-meer in het centrum van het noordeiland, ligt in vulkanisch gebied, is 600km2 groot en ligt op 350m boven de zeespiegel. Met al de watersporten die er voorzien zijn en sneeuw op de achterliggende bergen, de ideale plek om een weekendje uit te rusten, te wandelen,... Helaas hebben we een strikte planning en dus blijft ons blitsbezoek beperkt tot middageten, de Huka Falls en de Lilliput Farm.

ROTORUA

Van zodra je Rotorua binnenrijdt ruik je onmiddellijk de doordringende zwavellucht (rotte eieren) door de geothermische activiteit van deze streek. De volgende 2 nachten verblijven we in Quest Apartments.

Een combinatie van Maori cultuur en warm waterbronnen vind je in Te Puia.

Na de middag kon een bezoek aan de Agrodome met een schapenshow en een bezoek aan de boerderij niet ontbreken.

Agrodome

Op aanraden van het toeristisch bureau zijn we de dag erna naar Whitianga gereden, in het noordoosten van het Coromandel schiereiland, voor 2 nachten in het Crow's Nest.

WHITIANGA & COROMANDEL

Na een ochtend strand wandeling (New Chums Beach) met natte broek tot gevolg, was het tijd voor een bezoek aan de traintjes van Driving Creek Railway.

Strandwandeling

Op terugweg zijn we dan nog via de 309 Road gepasseerd langs The Waterworks en de Hot Water Beach, waar je tijdens het eb je eigen privé jacuzzi kan maken met zand. Het water wordt lokaal opgewarmd door de thermische activiteit van ondergrond.

Hot Water Beach

De dag erna reden we dan richting Auckland... het einde van de vakantie naderde.

AUCKLAND

In Auckland sliepen we nog één nacht in de Chifley Suites alvorens terug te vliegen naar Tahiti.
Op de agenda in Auckland: de meer dan 300 meter hoge Sky Tower en avondeten in het Belgian Beer Café "De Fontein" in Mission Bay.

Auckland Sky Tower

Belgian Beer Café De Fontein, Auckland, NZ

De vakantie was voorbij... Enfin, dat dachten we. Tot bleek dat er maar 4 plaatsen meer waren in het vliegtuig!
Moeke, Vake en de kinderen zijn dan vertrokken en Kristel en ik zijn nog enkele dagen langer gebleven.... "En Amoureux" ;-)

Op 't onverwacht hebben we nog even met Maarten Van Laere, in transit richting België na een beurs in Nouméa, kunnen afspreken o.a. in de Occidental.

Belgian Beer Café "Occidental", Auckland

Terug naar huis

Na 6 weken 'vakantie in België' was het tijd om naar Tahiti terug te keren! De (groot)ouders voerden ons 's morgens met de trein mee op naar Brussel-Zuid om daarna de TGV naar Parijs CDG te nemen.
Hopelijk geraken we mee met het vliegtuig want met 4 standby-tickets in volle zomer-periode...

Daaaaag Oma, Opa, Moeke, Vake, Wim, Tati, Ward, Febeke, meter Katja, peter Walter,... tot in december (normaal gezien)...

Sinterklaas

Na een vermoeide vliegreis (Kristel alleen met Sara en Roos) tussen L.A. en Parijs, weliswaar in First Class verneem ik nadien (!!), waren Moeke en Vake hen komen oppikken op de luchthaven van Parijs.

Gelukkig was de vlucht "op tijd" waardoor iedereen vrijwel onmiddellijk de TGV van 9u40 konden nemen naar Brussel-Zuid.

Na het middagmaal in Bekkevoort, in het bijzijn van Opa en Oma, en het uitpakken van enkele valiezen was het tijd voor een dut want nadien kwam Sinterklaas nog langs met heel wat cadeautjes!