Manhattan

Het leven zoals het is... LAX-JFK-LAX

Vermoeiende dag vandaag... op het programma Los Angeles -> New York -> Los Angeles.

Om 06u deze ochtend pickup aan ons hotel in San Pedro voor een ritje van 35 minuten tot aan de LAX Tom Bradley Int'l Terminal.
Onze papieren vluchtvoorbereiding (via een internet interface met de operaties in Tahiti) duurt een dik half uur, daarna gaan we richting vliegtuig waar we alles klaarmaken voor het instappen van de passagiers en het uiteindelijke vertrek.
Een gemiddelde wind-component van 55 knopen zorgt voor een heenvlucht van 4u40 en een terugvlucht van 5u25.... dat is, als er nergens vertragingen zijn.

Amper 77 passagiers deze morgen tussen LAX en JFK. Vermits Air Tahiti Nui geen ticktes mag verkopen voor vluchten binnen de USA, zijn het allemaal transit-passagiers uit Tahiti.

In laatste instantie wordt onze route nog gewijzigd door de luchtverkeersleiding, waardoor we iets zuidelijker gaan vliegen. De boordcomputer rekent ons hiervoor 25 Nautical Miles extra aan, maar met 10 ton extra brandstof hebben we marge te over.

Opstijgen gebeurt op startbaan RWY 25R, richting oceaan.

En daarna volgen we de HOLTZ 9 RNAV als 'Standaard Instrument Departure' (SID) .

We zijn "vederlicht" (amper 185.000kg) waardoor we al vrij hoog over de kust (Marina Del Rey, Venice Beach en Santa Monica Beach) vliegen.

De vlucht verloopt verder zonder problemen, alhoewel er blijkbaar één passagier is die wat problemen maakt aan boord. Voorlopig blijft het rustig...
Van rust gesproken. Met 3 piloten tijdens deze vlucht, proberen we de rust-periode wat te verdelen (er zijn maar 2 piloten nodig in de cockpit), maar de vluchttijd is veel te kort om er echt gebruik van te kunnen maken.

De nadering in New York vanuit het westen wordt ingezet via een LENDY 5 'Standard Terminal Arrival Route' (STAR).

We vliegen over de luchthaven van La Guardia (KLGA-LGA) en daarna krijgen we radar vectors die ons vlak over Manhattan brengen.

De vliegtuigcrashes in het World Trace Center (11/9/2001) indachtig, vliegen we daarna oostelijk ten zuiden van de John F. Kennedy luchthaven (soort van 'downwind') voor een ILS-approach op de landingsbaan RWY 31R.

Intussen wil onze lastige (dronken) passagier niet gaan zitten, en dus wordt de politie opgeroepen, die hem zal opwachten na de landing tijdens het uitstappen.

Federal Aviation Regulations 91.11, 121.580 and 135.120 state that “no person may assault, threaten, intimidate, or interfere with a crewmember in the performance of the crewmember’s duties aboard an aircraft being operated.”

As part of the FAA’s Reauthorization Bill (April 16, 2000) the FAA can propose up to $25,000 per violation for unruly passenger cases.

In de USA lachen ze hier niet mee...

Tijdens een mooi zonsondergang komen we uiteindelijk toe op onze parking (67) in Terminal 4.
Terwijl de passagiers uitstappen en de copiloten de terugvlucht al voorbereiden, kan ik beginnen aan mijn rapport over deze 'ongehoorzame passagier'...

De terugvlucht... dat is een heel ander verhaal! ;-)
Uiteindelijk waren we dezelfde avond om 23u terug in ons hotel in Los Angeles... M.a.w. 17u onderweg/werken.

Meer foto's van deze vlucht op de Flickr-account van collega Xavier Marchant.

Bezoek aan Washington DC

De voorbije dagen zat ik met 3 collega's van de bemanning in Washington DC. We zaten 5 dagen in New York en profiteerden van de gelegenheid om de Amerikaanse hoofdstad eens te gaan verkennen.

Zondagochtend met de eerste Amtrak-trein (6u45) vanuit Penn Station...

Penn Station NYC

... naar Union Station in Washington DC. Traject van ongeveer 3u.

Union Station Washington DC

Van daaruit ging het dan met de Old Town Trolley Tour bus langs alle musea en monumenten (White House, Capitol, Washington Monument) tot in Georgetown voor wat shopping en middageten.
Nadien genoten we al wandelend wat van het mooie weer en de omgeving.

's Avonds hadden we een muziekconcert van Genesis voorzien ("Turn It On Again" tour), toevallig gevonden op internet en in extremis nog tickets gevonden via eBay.
Door een probleem met de stroom begon het concert met een uur vertraging, maar als één van de bijna 18000 concertgangers bleef ik na 2u30 toch wat op mijn honger zitten... de show was af, maar muzikaal miste ik de grote hits (hier voor setlist en review).

Maandag zouden we dan wat rondwandelen en musea bezoeken o.a. The White House Visitor Center, The National Archives (met o.a. de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring) en het National Air and Space Museum en tenslotte het mooie Capitool.

Conclusie: Washington DC is een fantastisch interessante en culturele stad!
Absoluut de moeite!

It's a small world in New York!

New York is blijkbaar enorm in trek in de Belgische blogwereld... Na Claudia die er ook voor haar werk soms is, passeerden o.a. Asfaltkonijn, Christophe en Annelica de laatste weken/maanden de revue.

Dit weekend was het echter onze beurt! Kristel (op vakantie in België!) landde (zonder de kinderen) vrijdagnamiddag in JFK met Delta Airlines vanuit Brussel en ik een uurtje later vanuit Tahiti.

(Belgische mossels in La Petite Abeille - Benjamin Hauret, Kristel, Jan, Pierre Collenot en zoon Vaiarii)

(Café Wha?)

De eerste avond (op stap met de bemanning) stond al langer vast, en de rest van het weekend zouden we samen wat rondwandelen en shoppen in Manhattan.
Maar dat was zonder het "toeval" gerekend...

Johan D'hont, een ex-Sabena- én ex-Air Tahiti Nui-collega, bleek ook toevallig in buurt (Long Island) te zijn en dus spraken we zaterdagavond af om iets te gaan eten. Uiteindelijk belandden we in één van de betere, gastronomische restaurant van NY in Greenwhich Village en zijn we voor het Traditional Tasting Menu gegaan. Jammie...

(Restaurant Babbo - Johan, Hazel, Kristel en Jan)

(Café Wha? nogmaals...)

En wie komen we 's avonds heel toevallig tegen in Café Wha?!
Nog een andere ex-Sabena én ex-Air Tahiti Nui-collega, Xavier Van Osselaer die nu voor Cathay Pacific vliegt vanuit Amsterdam!

En alsof dat niet voldoende was, bleek ook Ilse Vlaminck, de blogster uit L.A. net dat weekend in New York te zijn, samen met haar man en schoonbroer.
Via email en Skype-chat werd er snel zondagavond afgesproken in Spice Market, een Indisch/Thai's restaurant.

(Kristel, Jan, Tobi, Marcus en Ilse in Spice Market)

(Koffie in Café Figaro)

Van veel shoppen en rondwandelen is er dus niet veel in huis gekomen de voorbije dagen... Maar mij hoor je zeker niet klagen! ;-)