ATN

Staking legt luchtverkeer lam

Al 4 dagen is er geen beweging op de luchthaven van Faa'a... Enkel de lokale vluchten van Air Tahiti kunnen opstijgen en landen. Geen internationale vluchten meer...

Door een algemene staking in Tahiti, zijn er niet genoeg brandweerlui om de veiligheid van lange afstandvliegtuigen te garanderen!
Elke luchthaven heeft een bepaald "niveau" van veiligheid en brandbestrijding (Rescue and Fire Fighting Service (RFFS) of Service de Sécurité Incendie et Sauvetage (SSIS)). Dit niveau varieert in functie van o.a. het aantal brandweerwagen, blustoestellen, de beschikbare hoeveelheid bluswater en schuim, het aantal brandweerlui en hun training, etc.
Op het ogenblik van de staking is er een niveau 2 tot 5 op PPT, terwijl er voor een Airbus A340 minstens een niveau 7 vereist is om te mogen opstijgen of landen.

Tientallen vluchten van Air Tahiti Nui, Air France, Air Calin et Air New Zealand werden al geannuleerd (zowel vanuit Tahiti als uit de andere bestemmingen (Los Angeles, Parjs, Tokyo, Auckland,..)), meer dan 3500 toeristen zitten vast in Tahiti.

Vliegtuigen vast in L.A. door de vulkaan

F-OSUN en F-OLOV op tarmac in LAX

"F-OSUN & F-OLOV are waiting on LAX tarmac as they cannot fly to Europe because of the volcano eruption. I had to make this shot to show all my respect and admiration to Air Tahiti Nui who saved the best trip of my life. This aircraft was the only one to leave Europe to the US the 16th despite the airpace closure. The atlantic was only ours for 12h. We change our ticket at the last moment and for that i'm showing all my respect to this airline I could only reward what happened with this photo. Never give hope." - Anthony Guerra

Bron: Airliners.net

Sfeerfoto's uit de cockpit van een Airbus A340

Eerste vlucht na de vakantie (in België) was dit weekend van Papeete (Tahiti) naar Narita (Tokyo) en 2 dagen later terug.

Opstijgen gebeurde vrijdagochtend van op startbaan 04 in Papeete, waarna een bocht naar links namen (richting noord-westen) langs Moorea richting Japan voor een vlucht van 12u.

A340 ATN at takeoff RWY 04 in Papeete (PPT/NTAA)

Inital climb, flying next to Moorea

Het was zeer kalm op de luchthaven van Narita, want door de Ijslandse aswolk in Europa waren heel wat vluchten van en naar Europa geannuleerd. De vliegtuigen van Air France, Lufthansa, SAS, Alitalia, etc. stonden al dagen aan de grond.

De terugvlucht richting Tahiti verliep even vlekkeloos als de heenvlucht en eindigde in schoonheid met een mooie zonsopgang op FL390 (12km hoogte) en een "visual apprach" (nadering op zicht) over Moorea voor landingsbaan 04 in Papeete (PPT/NTAA).

Het leuke aan deze vlucht is het kruisen van de datumgrens (dateline) met als gevolg dat je (in lokale tijd) toekomt in Tahiti nog vóór dat je vertrokken bent in Tokyo (lees meer)!

Sunrise at FL390 between NRT and PPT

During descent to Papeete

Foto-credits: OPL Eric Sanquer (rechts op de foto) met een Nikon D700

Sint-Elmusvuur

Nog geen uur geleden waren we vertrokken en we hadden al prijs... een zwaar onweer (dat we natuurlijk mooi ontweken hebben) net op onze vliegroute tussen Papeete (NTAA/PPT) en Los Angeles (KLAX/LAX). Een 'ommetje' van meer dan 150km ;-)

De turbulentie viel gelukkig mee. Er ware enorme 'echte' bliksems te zien in de wolken, maar ook op de voorruit van het vliegtuig konden we genieten van honderden kleine bliksemschichten (Sint-Elmusvuur | Feu de Saint-Elme | St. Elmo's fire)!

Dit natuurverschijnsel komt regelmatig voor bij ons, meestal in de buurt van onweer. Het statisch geladen vliegtuig komt dan in contact met onstabielere, vochtigere lucht waardoor (positief) geladen vonken 'weglekken' (ionisatie van de luchtmoleculen die dan licht geven) in de vorm van kleine bliksemschichten.

Crosswind landing in Parijs (LFPG/CDG) dankzij Xynthia

Serieuze (zij)wind deze ochtend om te landen in Parijs op RWY 26R door de storm Xynthia (meer dan 10 doden!). Foto hieronder genomen door Pierre Lesage.

ATN Cockpit by Pierre Lesage

De CDG ATIS sprak van 200°/35Kts met rukwinden tot 50Kts maar tussen 4000ft en de landing hebben we constant winden rond de 60Kts (meer dan 100km/u) gehad!

Eens op de grond konden we zelfs niet uitstappen! Door de rukwinden was het te gevaarlijk om de loopbruggen te bewegen en de passagiers te laten uitstappen. Na meer dan een uur wachten konden de 292 passagiers eindelijk van boord...

Air France schrijft:

Actuellement, les vents forts perturbent les opérations au sol à Paris-CDG. Plus d’une dizaine d’avions ne peuvent débarquer leurs passagers.
La mise en place des passerelles d’embarquement est limitée pour des raisons de sécurité, ne permettant pas d’embarquer et débarquer les passagers.

Blijkbaar hebben vliegtuigen en loopbruggen niet dezelfde limieten in geval van rukwinden ;-)

BTW... Voor zij die nog zouden twijfelen over de veiligheid in de luchtvaart: Aviation safety rate: One accident for every 1.4 million flights

To put it another way, if you were to take a flight every day, odds are you could go 3,859 years without an accident!

Charter: CDG-BZZ-ASI-BHX-ASI-BZZ

Na mijn vorige charter-vlucht voor Air Tahiti Nui (toch meer dan 3 jaar geleden al!), had ik mij vrijwillig opgegeven om enkele chartervluchten uit te voeren voor rekening van de Royal Air Force (RAF).

De missie begon eenvoudig: van Parijs CDG met een leeg Air Tahiti Nui A340-toestel naar de Engelse militaire basis van Brize Norton (EGVN/BZZ) vliegen, daar militair personeel oppikken en vervolgens richting het Britse eiland Ascension (in 't midden van de Atlantische oceaan, net onder de evenaar) waar een andere bemanning de vlucht verder zette naar de Falklands (RAF Mount Pleasant).

Terwijl de andere bemanning naar de Falklands vloog, 12u rust kreeg en terugvloog, hadden wij uitgebreid de tijd om Ascension (amper 88km2 groot) te verkennen en bezoeken.

Het logement was "militair" en buiten enkele wandelingen en een nachtelijk bezoek aan de schildpadden was er weinig te beleven.

Onze terugvlucht (ASI-BZZ) echter was al met 12u (en uiteindelijk 15u) uitgesteld wegens de sneeuwstormen boven de UK. De luchthaven van Brize Norton, onze bestemming, was nog steeds gesloten toen we vertrokken... En dat was na 8u vliegen nog steeds zo.

Gelukkig hadden we meer dan één uur extra brandstof meegenomen, maar de luchthaven bleef gesloten wegens ondergesneeuwd! Uitwijken dus... Na contact met de 'broker' en onze operaties in Papeete, werd er beslist om uit te wijken naar het vlakbij gelegen Birmingham (EGBB/BHX). Daar was de landingsbaan wel vrijgemaakt van sneeuw.

Veel vliegtuigen uit Tahiti had men in Birmingham duidelijk nog niet gezien! ;-)

De militaire passagiers werden uiteindelijk met bussen naar hun basis gebracht in Brize Norton en wij konden na een zware dag op hotel.
Ook de dag nadien bleef het vliegveld van Brize Norton gesloten, waardoor er werd beslist om de volgende dag pas rechtstreeks van Birmingham naar Ascension terug te vliegen.

Na heel wat problemen (o.a. vertraging passagiers die met bussen uit Brize Norton kwamen) en lang wachten (inladen bagage in containers en op paletten, de-icing), zijn we dan uiteindelijk 's avonds pas vertrokken.

Hieronder onze aankomst in Ascension op Wideawake Airfield (FHAW/ASI)!

 

Op het programma stonden deze keer: barbecue 'op-z'n-Tahitiaans' en een bezoek aan enkele spectaculaire kraters aan de kust.

Na 36u 'uitrusten' op Ascension, konden we dan eindelijk terug naar 'huis'... welliswaar via Londen, Brussel/Parijs en L.A. (ASI-BZZ-LHR-BRU-CDG-LAX-PPT)

(Vluchtvoorbereiding met Stephane Hellouin en Matahi Hapairai)

Mission Accomplished!